شرح خدمات پایش وضعیت مبتنی بر آنالیز روانکار
امروزه در بسياري از شركتها، تلاش بر این است تا اطلاعات جامع تری از تجهيزات را بصورت طبقه بندي شده در اختيار داشته باشند و با كنترل اطلاعات و شرايط لازم از بوجود آمدن توقف هاي غیر منتظره جلوگيري كنند. با توسعه تكنولوژي و پیشرفت صنایع، كنترل تجهيزات ماشين آلات و روانكارها به يك برنامه مدرن آناليز روغن تبديل شده كه نتيجه آن مراقبت و نگهداري بهينه تجهيزات، صرفه جويي در مصرف انرژي و افزايش عمر ماشين آلات خواهد بود. بنابراين تهیه برنامه روانکاری مناسب برای جلوگیری از فرسايش و از کارافتادگي زودرس ماشين آلات صنعتي و دسترسي به بيشترين بازده مکانيکي در حداقل زمان، از اهمیت خاصی برخوردار بوده و برنامه روانکاري کمي با تعاريف روانکاري قديمي متفاوت خواهد بود.
روانكار، آلودگیها را از محیط عملکرد قطعات دور نموده و مواد مورد نیاز آنها را از قبیل مواد جلوگیری کننده از سایش، مواد فشار پذیر، EP، مواد محافظت کننده در برابر خوردگی و غیره را در اختیار قطعات قرار می دهد. بنابراين، با توجه به اهمیت خاص روانکارها و روانکاری در صنایع، آنالیز روغن (از خانواده برنامه های PM) نيز اهميت پيدا مي كند و يكي از مهمترين و موثرترين مباحث در مراقبت وضعيت (CM) ماشين آلات، یک برنامه اجرایی نگهداری و تعمیرات بر پایه مراقبت وضعیت شرایط روانکار است که با تمرکز بر وضعیت روانکار و انجام آزمایش های گوناگون در محل کار تجهیزات و آزمایشگاه های معتبر، آسیب ها و خسارت های وارده به ماشین آلات را به حداقل رسانده، موجب کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری و کیفیت فرآورده های تولید خواهد شد.
همانطوركه مي دانيد، روغن با اجزاي مکانيکي در تماس بوده، مواد خارجي آلاينده و ذرات و براده هاي فلزي ساييده شده از قطعات مكانيكي را گرفته و به صورت معلق در خود نگاه ميدارد. از آنجائیکه تماس روغن با قطعات در حال کار در حد تماس مولکولی میباشد، با تشخيص و اندازه گيري اين ناخالصي ها طي یک سری تستهای بخصوص بر روی روانکار مصرفی، علاوه بر وضعیت کیفی خود روغن، اطلاعات گرانبهایی در مورد قطعات در تماس با روغن، ميزان سايش و مواد آلاينده ديگر بدست خواهد آمد و یک متخصص روانکاری با استفاده از این اطلاعات می تواند برنامه نگهداری و تعمیر مناسب را ارائه دهد.
در كل، اساس کار آناليز روغن عبارتست از: انعکاس وضعيت دقيق ماشين براي يک دوره زماني معين از طريق نشان دادن وضعيت دستگاه هاي مکانيکي در حال کار.
مراحل پیاده سازی استراتژی نت
دستهبندی آزمایشها و نتایج آنالیز روغن:
انواع آزمایشات انجام شده در برنامه آنالیز روغن شامل موارد زير مي باشد:
• مقدار و نوع فلزات موجود در روغن
در هنگام کارکرد تجهیز مقادير ميکروسکوپي فلزات سايشي توسط سیستم وارد روغن ميشود که نمونهگيري هاي منظم و متوالي و ارزيابي مقدار عناصر فرسايشي اين نمونهها، تغييرات غير متعادل را مشخص خواهد کرد. از اين طريق ميتوان به علل احتمالي آن پي برده و از طریق آنالیز روغن در بسياري از موارد مي توان سايش را کنترل يا پيشگيري کرد. مقدار و نوع فلزات موجود در روغن، نشان دهنده میزان سایش قطعات مختلف مانند یاتاقانها، رينگها، پيستونها، آببندها و غيره میباشد. با تکرار آزمایش و آنالیز روغن در فواصل زمانی معین میتوان زمان مناسب جهت تعویض قطعات را مشخص نموده و قبل از بروز خسارت برنامه تعمیر آنها را تدوین نمود.
عناصر فلزي سايشي، عناصر افزودني و عناصر آلاينده كه ممکن است در روغن وجود داشته باشند عبارتند از:
آهن (Fe)، مس (Cu)، آلومينيوم (Al)، کروم (Cr)، سرب (Pb)، سيليس (Si)، سديم (Na)، نيکل (Ni)، نقره (Ag)، موليبدن (Mo)، منيزيم (Mg)، بور (B)، کلسيم (Ca)، باريم (Ba)، روي (Zn)، فسفر (P)
نتایج آزمایشات کیفی روغن نیز وضعیت طول عمر روغن را نشان مي دهد. از مهمترین آزمایشات کیفی روغن میتوان به آزمایش RULER که به معنای «تخمین عمر مفید باقیمانده روغن» است اشاره نمود، در این آزمایش با اندازه گیری مقدار ترکیبات ضد اکسیداسیون و عدد اسیدی روغن، زمان تقریبی پایان یافتن عمر مفید روانکار تعیین می گردد، به این مفهوم که با افزایش عدد اسیدی یا TAN روغن، مسلماً از مقدار و کارآیی مواد افزودنی با خاصیت ضداکسیداسیون کاسته می شود و زمانی فرا می رسد که میزان ادتیوهای یاد شده به قدری کاهش یافته است که روغن کاملاً اسیدی و خورنده شده و ادامه فعالیت آن موجب آسیب های شدید به دستگاه خواهد شد.
و در نهایت بازکردن فایلی خاص بنام آنالیز روغن و در نظر گرفتن یک سری آزمایشات در زمان بهره برداری از دستگاه ها، باعث کاهش بسیاری از هزینه ها چه از نظر طول عمر قطعات و چه از لحاظ زمان بهینه تعویض روغن گردیده و مسئولان فنی کارخانجات را در جهت هرچه بهتر نگهداری و کار آمد کردن ماشین آلات یاری می نماید.
سوالات متداول
روشهای آماری استفاده میشود و عمر ،ماشین یک متغییر تصادفی در نظر گرفته می.شود توزیع تعداد خرابی بر حسب زمان کارکرد ،ماشین به شکل یک توزیع نرمال فرض میشود و فاصله زمانی بین تعمیرات براساس این شکل تعیین می شود اجرای روش هرچند تعداد خرابیهای ناگهانی و توقفهای خارج از برنامه را میکاهد
روشهای آماری استفاده میشود و عمر ،ماشین یک متغییر تصادفی در نظر گرفته می.شود توزیع تعداد خرابی بر حسب زمان کارکرد ،ماشین به شکل یک توزیع نرمال فرض میشود و فاصله زمانی بین تعمیرات براساس این شکل تعیین می شود اجرای روش هرچند تعداد خرابیهای ناگهانی و توقفهای خارج از برنامه را میکاهد
روشهای آماری استفاده میشود و عمر ،ماشین یک متغییر تصادفی در نظر گرفته می.شود توزیع تعداد خرابی بر حسب زمان کارکرد ،ماشین به شکل یک توزیع نرمال فرض میشود و فاصله زمانی بین تعمیرات براساس این شکل تعیین می شود اجرای روش هرچند تعداد خرابیهای ناگهانی و توقفهای خارج از برنامه را میکاهد
روشهای آماری استفاده میشود و عمر ،ماشین یک متغییر تصادفی در نظر گرفته می.شود توزیع تعداد خرابی بر حسب زمان کارکرد ،ماشین به شکل یک توزیع نرمال فرض میشود و فاصله زمانی بین تعمیرات براساس این شکل تعیین می شود اجرای روش هرچند تعداد خرابیهای ناگهانی و توقفهای خارج از برنامه را میکاهد
درخواست مشاوره تدوین استراتژی نگهداری و تعمیرات
فقط کافی است اطلاعات خود را وارد کنید تا کارشناسان ما در کمترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند